Hidup Berani Untuk Gagal

~Bermulalah hikayat 1001 Cerita~
~Hidup Berani Untuk Gagal~


Apa itu HIDUP
Apa itu BERANI
Apa itu GAGAL


Hidup...
semua makhluk yang bernyawa dikatakan hidup..tapi sejauh mananakah seseorang itu mampu hidup...sejauh manakah yang dapat makhluk yang bernyawa itu meneruskan hidup..
Hidup bukan hanya menghirup Oksigen dan menghembuskan Karbon Dioksida...
Hidup juga bukan hanya mengambil makanan dan mengeluarkannya kembali....
Hidup adalah satu laluan yang ditempuh makhluk yang bernyawa..Adakah laluan itu makhluk itu BERANI melaluinya????????

Berani....
*Begheng..
*Gedebe...
*Nelang...
Mempunyai maksud yang sama....Sifat yang mempunyai kekuatan untuk menempuh sesuatu...tidak Gentar..manakala lawannya adalah Takut... Dan Kebiasaanyya manusia sering TAKUT pada GAGAL... Gagal????? ya..GAGAL..

Gagal....
Manusia malu menyebut gagal...manusia malu bertemu gagal..dan manusia amat takut jika GAGAL...Gagal merupakan suatu suasana yang tercipta apabila makhluk yang menghajati sesuatu namun tidak kesampaian...kesian....

HIDUP,BERANI dan GAGAL....
Jika dijadikan satu ayat dari ketiga-tiga perkataan tersebut, ia dapat mencetuskan satu frasa yang membangkitkan manusia dari terlena...terjaga..tersedar...bingkas...

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL...HIDUP BERANI UNTUK GAGAL...HIDUP BERANI UNTUK GAGAL..YA...HIDUP BERANI UNTUK GAGAL

Situasi 1 HIDUP BERANI UNTUK GAGAL
seorang anak kecil berusia kurang 1 tahun...mula merangkak....ibunya gembira..ayahnya juga..anaknya mula merangkak sekeliling rumah..dari merangkak secara perlahan hinggalah merangkak secara pecut..dan siayah mengharapkan anaknya cepat berjalan.. akhirnya anak tersebut mula menyentuh dinding..xleh nk lalu ni,bisik hati kecilnya...ditekan dinding tersebut..keras..diletakkan kedua2 tangan..keatas demi keatas..terasa badanya melonjak ke atas...dia berdiri..mcm ibu..macam bapa..tiba-tiba...bannnngggggg...jatuh terlentang...waaaaaaaaaaaaaaaaa~ (kegagalan pertama)

Situasi 2 HIDUP BERANI UNTUK GAGAL
anak kecil tadi mula belajar berdiri...mula-mula dengan bantuan dinding,kerusi,sofa atau apa yang dapat menyokong dia..dia mula meniru aksi ayah dan ibunya...bergerak dengan hanya menggunakan dua kaki..difikirannya hanya mahu tiru ibu...mahu tiru ayah..lalu bermulalah era "berjalan" bagi sikecil tersebut..dan tiba-tiba.....banggggggggg~ jatuh meniarap..bibir pecah...kepala benjol...waaaaaaaaaaaaaa~ (kegagalan kedua)

Situasi 3 HIDUP BERANI UNTUK GAGAL
anak kecil mula meningkat usia..dia kini dah boleh berjalan...berlari...panjat pokok...naik basikal...dari merata tempat..hanya berbekalkan keberanian menempuh kegagalan...dan kini umurnya dewasa...dewasa..sama macam ayah..sama macam ibu..semakin meningkat dewasa..perasaan beraninya hilang..ghaib...pudar...
jika dulu.. bila masa kecil..dia jatuh untuk kali pertama..dia bangun..jatuh untuk kali kedua..dia bangun..jatuh untuk kali ketiga..juga dia bangun..tak serik..BERANI..tiada siapa yang ajar..namun kini..kenapa ramai orang dewasa tidak BERANI untuk GAGAL...jika anak kecil tadi tidak berani..sudah tentu tidak ada manusia HIDUP yang boleh berjalan....renung-renungkan...sesungguhnya kita harus
HIDUP BERANI UNTUK GAGAL....

                                            ****************Tamat Entri****************

Penerangan Ringkas
1)Cerita ditulis oleh tuan punya blog sendiri..Kuyie...
2)Entri tersebut tercipta kerana adanya Contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL yang terbit dari Denaihati.
3)Saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog Teratak Kasih Zie Fauzi  

4)Hadiah-hadiah Contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" adalah ditaja oleh :-
        i) DSGClicks
        ii)Berani Gagal Network
       iii)One Malaysia Blogshops
       iv)Anisha Online Mall
       v) Saudacare

5)Jom join ramai2 contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL nih..baru meriah...

6)Dan jika mana yang mahu join contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ini dan mengetahuinya dari Blog ini sila tulis  :-

Saya Mengetahui Contest 
HIDUP BERANI UNTUK GAGAL dari blok
TERATAK MAYA (http://jangemakesemut.blogspot.com)

Hidup Berani Untuk gagal

12 orang tak makan semot:

1

berkata...

salam kembara..

camni haku nak juin la..

tp..

haku x berani la..

ngee..

denaihati

5 Disember 2009 9:48 PG
Permalink this comment

1

berkata...

Terima kasih join contest. Blog ini tersenarai sebagai peserta ke 32. Pengisisan entri ini memang boleh meransang minda bagi mereka yang ingin berfikir. semuga ianya menjadi sumber motivasi kepada ramai blogger.

denaihati

5 Disember 2009 9:50 PG
Permalink this comment

1

berkata...

maaf tersilap peserta ke 33 yang betulnya

coffee

5 Disember 2009 10:27 PG
Permalink this comment

1

berkata...

wahh..ko wat sindri ke?
gle aa...
ahahahha

kuyie

5 Disember 2009 11:33 PG
Permalink this comment

1

berkata...

[ekopelancongan]
eleh...ko saje je tuh..aku tau ko hebat..hari2 berani lempang aku punye nuff.

[denaihati]
fuh..thanks yer..

[coffee]
ko join la gak contest nih...bagus nih...senang je pon..

1

berkata...

yeaaa all the best!

kuyie

5 Disember 2009 10:58 PTG
Permalink this comment

1

berkata...

[Noorlaila Mohamed Nor]
tq..tq.tq..jom join...lalalalal~

aminjohar

9 Disember 2009 4:19 PG
Permalink this comment

1

berkata...

Hi... Selamat berkenal-kenalan :-)

Oh dah join awal-awal lagi ya.

AJ baru aja join. Mai dari blog nya contest. Tersesat mai sini.. huhuhu

TEruskan usaha ye. :-)
Cabaran kini makin sengit.

Dr House

14 Januari 2010 7:36 PTG
Permalink this comment

1

berkata...

Ramai gak join contest ni.

Wan Perlis

4 Februari 2010 9:13 PG
Permalink this comment

1

berkata...

nice entri
semoga berjaya

Tanpa Nama

22 Februari 2010 12:35 PTG
Permalink this comment

1

berkata...

mengapa tidak:)

1

Related Posts with Thumbnails